tirsdag den 5. marts 2024

Dyrehold - Sisse




Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? 

Min målgruppe er børn og unge som bor på et behandlingshjem for deres misbrug, serviceloven §52 stk 3 nr. 7. Jeg har valgt at bruge en af de unge jeg arbejder med på den afdeling jeg er. Denne dreng ønsker at være anonym, så jeg kalder ham Preben i denne opgave. Preben har været i misbrug siden han var 11 år, hvor hash har været hans primer misbrug.  Preben har været anbragt i plejefamilier fra han var 2 til 17, hvor han kom op kom på et botilbud §107, men pga. hans massive misbrug, hvor efter han kom ud til os. Preben kommer fra en familien hvor både mor, far og bedsteforældre har et hash- og alkoholmisbrug. 
Preben er 18 år og har store sociale udfordringer, samt ADHA. Preben har svært ved at snakke om følelser, især med voksne mennesker. Preben er en medløber når det handler om andre unge og har svært ved at sige fra trods det går udover hans grænser. 
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 
 Målet med dyreholdet er at Preben får en noget ansvar og prøve at få styrket hans selvtillid, samt give ham en læring for hvordan man passer nogle fisk, som han måske ville kunne tage med sig, når han flytter i egen bolig, da et akvarium kan være nemt at holde og kraver ikke meget tid. 
Jeg tænker at fiskene kan give os et "fælles tredje", så vi få mulighed for at komme ind på nogle samtaler, som normalt ville være svær for Preben at snakke om, idet han samtidig kan fordybe sig  i fiskene. Her tænker jeg også på at hvis der er en fisk der fx dør, så kan man snakke om død, og hvad det har gjort for ham i hans liv, og savn til dem som man har haft kært, og det er i orden at være ked af det.  
Hverken Preben eller jeg har kenskab til fisk, og på den måde kunne det give en god mulighed for at vi begge kan være undersøgende, da ingen af os ved endnu, hvad vi laver, og vi begge skal skabe os erfaringer sammen, på hvordan man holder et akvarium, og derfor også skabe en bedre relation mellem Preben og jeg.   
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
Akvariet kommer til at stå på Prebens værelse. Dette giver Preben mulighed for at få ejerskab over projektet og være med i processen hele vejen igennem. Preben er blevet oplyst at hvis det bliver et for stort projekt for ham eller for uoverskueligt, kan vi flytte det andre steder. Preben vil dagligt blive mindet om fra personalet side om at fodre fiskene. Når jeg er på arbejde, vil vi snakke om hvad der er sket siden sidst og hvordan Preben har det i processen. 
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 
Naturdannelsens fem elementer er noget jeg vil inddrage til dyreholdet, da jeg mener det er ret relevant at man kan indgå i alle fem elementer for at kunne holde et fisk.  Samtidig skal vi være undersøgende på fiskene hvordan de trives. Hvordan har de det fx hvis de har det med lys eller mørke i en hele dag. Kan man give akvarie fisk regnorme i stedet for tør med? Vi skal drage os nogle konklusioner ud fra de undersøgelser vi laver
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Jeg vil kigge på om Preben tager ejerskab i at holde fiskene, idet tænker jeg at han selv husker at give dem mad og kommer han til personalet hvis der opstå noget uventet. Jeg vil se om det at vi har et "fælles tredje" gør noget ved vores relation så jeg kan komme tættere ind på Preben og på den måde begynde at arbejde med ham.
Jeg vil se om Preben selv tager iterativ til at være undersøgende for hvad det vil sige at passe på dyr.

Naturfaglig viden / naturdannelsens kognitive element
6. Sæt dig ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive? formering / årscyklus, rengøring osv. osv. 
Jeg kørte ud i Plantorama og fortalte jeg gerne vil have nogle fisk som var nemme, så Preben kunne få en god oplevelse ved at holde fisk og samtidig ikke skulle være svært at holde. Her anbefalede medarbejderne at vi skulle vælge fiskearten platy, da det er en flot og farverig fisk. Platy er en social fisk som er fredelig og er god sammen med andre fiskearter, hvis man skulle ønske at få flere fisk på et tidspunkt.  Efter besøget hos Plantorama gik jeg hjem og undersøgt hvad det ville krave at få Platyer. Der bliver beskrevet at Platy er en god begynder fisk. Platy bliver 4-7 cm og pga. deres størrelse behøver de ikke et stort akvarium og er tilpasningsdygtig. Deres vandtemeratur skal helt være mellem 21 og 28 grader, men kan godt tåle hvis vandet bliver koldere eller varmere i en kort tid. Platy er en fiskeart der har brug for gemmesteder i planter og dekorationer som sten eller træstykker. Da Platyer har godt af planter, er der også vigtigt at de får lys, så planterne får næring så de ikke dør. 
Platyer spiser alt hvad de kan gabe over. De spiser tør-, frost-, og levende foder. De har brug for alger eller noget tilskud af grøntfoder. hvis de ikke får dette skal kan de begynde at spise af planterne.  De skal have mad, 2-3 gange om dagen men man skal passe på ikke at give dem for meget, så de ikke over for tykke. Det vil sige at en platy skal have mad til at spise i ca 2 min. og hvis maden begynder at falde til bunden, giver man dem for meget.
For at have et godt miljø for platyerne skal man helt have et større antal af hunner end hanner, da hannerne jagter hunnerne til parring. Her kan hunnerne blive stresset og aggressive, men hannerne kan også blive aggressive mod hinanden hvis de skal kæmpe om hunnerne. Hunnerne har en drægtighedsperiode op 26-30 dage, og kan få mellem 20-80 unger. Hvis ungerne ikke har et sted at gemme sig, kan både hunnerne og hannerne finde på at spise dem. Det anbefales at få et fødekar, så dette ikke sker. 


7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder. 


Fiskene skal have et akvarium hvor der er vand i. Her til skal de have en pumpe for at skabe vandcirkulation og rense vandet for småpartiker. 
som skrevet ovenstående, har fiskene brug for planter, så her skal vi ud og anskaffe os en nogle vandplanter, både til at de kan gemme sig men også for at give et godt vandmiljø da de producerer ilt og forarbejder fiskenes affald. Her tænker jeg også at der skal noget dekoration så fiskene har noget at gemme sig i. 
Da jeg undersøgt hvad platyer skulle bruge, blev der beskrevet at de har brug for lys, så det skal også anskaffes. 


9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).
Jeg vil tage billeder og videoer, for at se udviklingen i akvariet, og for at kunne se om de forskellige undersøgelser gør en forskel.



Vi anskaffede os et nyt akvarium, da det jeg havde lånt af UC syd, ikke havde lys til. 

Her fik Preben lov til selv at indrette akvariet hvordan kan tænkte at det skulle være. Vi havde været ude og købe grus og planter. Vi er i gang med at fylde akvariet om med vand med en temperatur på ca. 23 grader, da det er ca den varme Preben har på sit værelse. 


Akvariet har stået her i 12 dage, da det skulle passe ind med at jeg var på arbejde, og vi havde fået af vide for at der er en god balance i akvariet, skulle det stå i ca 14 dage. Preben og jeg, tager ud og køber 4 platyer. 2 hanner og 2 hunner. Dette syntes Preben ville være sjovt, da han ikke troede det ville gøre en forskel på at hannerne havde flere hunner. (man må ikke have flere koner). På billede kan man se at fiskene ligger i en pose. Det gør de i ca. 30 min, får at få de sammen vand temperatur i posen, som i akvariet. 



 Preben observere at fiskene svømmer meget vilde rundt det første døgn.


10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). 


11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 



1 kommentar:

  1. Hej Sisse.
    Fedt at du har fået gang i dit akvarie og at der kommet liv i det. Det lyder spændende med fiskene som et fælles tredje, og jeg tænker også dine overvejelser omkring fiskene som et "frirum" fra hverdagen giver god mening for Preben. Jeg forestiller mig at der er noget barndoms fascination af dyr, han er blevet snydt for, og som måske kan vækkes gennem dyreholdet.
    Det giver også god mening at tænke naturdannelsens 5 elementer ind i dit dyrehold, hvilket også fremgår af jeres praksisafprøvningsskitse.
    Måske du kan finde nogle bøger om akvariefisk Preben kan bruge som opslag og kiggebøger. Jeg ved godt han nok ikke er den litterære type, men en god bog om et emne der interesserer en, kan skærpe interessen yderligere.
    God fornøjelse med det.

    SvarSlet

Plantehold (opdatering) 2-4-2024

  Opdatering af plantehold Så blev det tid til at få plantet om eftersom det gik lidt i stå med spirringsprocessen og de forskellige sorter ...