10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Jeg har tænkt at afprøve dyreholds opgaven ude på Midtgaarden hvor jeg arbejder, men da det ikke er muligt lige nu, bliver jeg nød til at afprøve det her hjemme med mine børn som mine "borgere".
Mit mål med gubbyerne, er at børnene skal lære om dyrene, deres leveområder, foder og deres livscyklus.
Jeg har fundet på forskellige aktiviteter som jeg vil lave med børnene, som både vil være sjovt og lærerigt. Den ene aktivitet har jeg valgt at kalde "mal en Guppy", hvor vi sammen skal tegne og male en guppy.
Den næste aktivitet jeg vil lave med børnene hedder "Byg dit eget akvarie", her skal børnene lave deres eget akvarie, her skal de selv farvelægge forskellige skabeloner af både fisk, planter og derefter sætte en snor på og sætte dem på en papkasse med hul i, som de selv skal male baggrund på.
Børnene har mulighed for at stille spørgsmål og være undersøgende på guppyerne, et akvaries opbygning osv. her kommer de naturvidenskabelige kompetencer i spil. Det er vigtigt at jeg, som pædagoger, er nærværende, kreativ og vidende i vores kommunikation med børnene.
.11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Jeg vil løbende dokumentere min pædagogiske aktivitet for at demonstrere den røde tråd for mit mål.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Min rolle som pædagog er, at støtte, guide og inddrage børnene i aktiviteterne omkring Guppyerne, hvornår de skal fodres og hvor meget, rengøring af akvariet, samt at fortælle om børnene om Guppyerne, hvordan de lever i naturen, hvordan de yngler og ja alle de spørgsmål der dukker op, når vi det fælles tredje, nemlig at holde liv i akvariet. Jeg har sammen med børnene været ude og købe akvarie, planter, varmelegeme, pumpe, foder og ikke mindst fisk. Børnene og jeg står for den daglige pasning af Gubbyerne. Børnene og jeg har talt meget om hvordan kommer der baby Guppyer og i det at vi har købt 3 hunner og en han, hvilke alle fire allerede har fået navnene Ayla, Striber, Plet og Dos, er der store chancer for at Dos befrugter en af de 3 hunner, så vi venter spændt og ser hvad der sker.
Hej Chris.
SvarSletDu skriver at I skal "farvelægge forskellige skabeloner af både fisk, planter...". Her vil jeg anbefale dig at i tegne og maler fra bunden, gerne mens i kan observere jeres fisk og planter. Dette styrker observationskompetencer og understøtter børnenes refleksion. Se gerne Elfström, Ingela m.fl. (2012) At kommunikere og gestalte tanker. I: Børn og naturvidenskab på It's Learning for at underbygge dine refleksioner om at tegne/male dyr
Vh Christoffer