mandag den 18. marts 2024

Dyreholds opgave D (Chris)

 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

Jeg vil gå i dialog med børnene, om der sker forandringer i forhold til Guppyerne, vokser de, skifter de farve og er der evt. kommet unger til?. Under denne dialog er det vigtigt, at jeg giver plads til børnenes observationer. Som ugerne går vil jeg som pædagog træde mere til side og lade børnene være mere selvstændige når det kommer til den daglige pasning af Guppyerne og til sidst håbe på at jeg som pædagog blot skal stå bagved og observere børnene tage ansvaret for at passe Guppyerne. Dette vil bestemt vise om min formidling har virket. Jeg tror på at learning by doing af John dewey, er den bedste indlæringsform.

Jeg vil også inddrage børnene i at lave om og rengøre akvariet og derved skabe muligheden for dialog, med perspektiv i de omgivelser Guppyerne normalt lever i ude i naturen.

Desuden kan man lave plancher sammen med børnene, som omhandler forskellig fakta om sneglene. Man kan for eksempel inddrage, hvor sneglene lever naturligt, hvad de spiser, og hvordan de ser ud. Plancherne vil give børnene muligheden for, at de kan vende tilbage til dem, når der opstår spørgsmål i forhold til sneglene. Plancherne kan blive et fælles tredje i forhold til at komme ind i en dialog, med henblik på det som blev tegnet.

Jeg vil gennem billeder vise udviklingen af Guppyerne.


14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

En form for stilladsering af læreprocessen vil være at benytte os af vendespil, hvor der er billeder af hunner og hanner, planter og andre ting fra akvariet. Hvor de skal sættes sammen i stik.

En anden måde kunne være at bruge piktogrammer, hvor det selv er børnene der f.eks farvelægger dem Dette gør det mere overskueligt for børnene og det hjælper dem med at holde fokus og koncentrere sig bedre..



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Plantehold (opdatering) 2-4-2024

  Opdatering af plantehold Så blev det tid til at få plantet om eftersom det gik lidt i stå med spirringsprocessen og de forskellige sorter ...