Dyreholdsopgave C
10) Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med
oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Ideen med dette projekt er at inkludere to unge drenge fra
mit arbejde som begge er kognitivt bagud. Planen er, at de skal være med til at
passe akvariet både det med at give fiskene mad, men også være med til at holde
det rent for alger osv. Målet er at give en forståelse omkring arten Kribensis,
men også selve forløbet med at få dem til at blive et par og forhåbentligt få
unger. De skal have en forståelse for fisken livscyklus og hvad de har brug
for, for at overleve og formere sig.
11) 11.
Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit
mål.
Der vil
løbende komme opdateringer omkring hvordan forløbet går. Jeg venter stadig
godkendelse fra drengenes forældre omkring brug af foto.
12) 12. Beskriv pædagogens rolle: I
forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt.
bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Min rolle
som pædagog i det her projekt er at få inddraget drengene så meget at de bliver
fascineret af det og ikke mister interessen. Det kan jeg f.eks. gøre ved at
give dem noget ansvar og det kunne være fodring. Derudover give dem en
forståelse af hvor de stammer fra og hvad de har brug for, for at overleve. Ved
at give drengene de her forskellige informationer og en forståelse for fiskene
og akvariet opnår vi muligvis et fælles tredje. Jeg har selv stået for
anskaffelsen af de her fisk og medbragt det til arbejdet. Der er to hunner og
en han, da målet er at få unger.
Hej Nico.
SvarSletTak for dit indlæg. Det bliver spændende at følge dit projekt. Prøv om du ikke kan underbygge projektet teoretisk. I forhold til deltagelse kan du inddrage Roger Harts deltagelsesstige (beskrevet på s. 35 i https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_perspektiver_p__science__web_.pdf). Du kan også koble til de naturvidenskabelige kompetencer beskrevet i kapitel 6 i grundbogen (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015).
Vh Christoffer