Dyreholdsopgave D
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i
dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Jeg vil sætte mig ned sammen med drengene og starte en
dialog om de selv har observeret nogle forandringer hos fiskene. Det kunne
f.eks. være om hunnen har fået større mave om deres farver har ændret sig osv.
Dette vil også kunne give mig et billede af, hvor drengene er i processen
omkring pasning af akvariet og om de tager noget til sig.
Når det kommer det til område her, har jeg en stor tiltro
til man lærer bedst ved at være i det selv, altså learning by doing af John
Dewey.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer,
iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Stilladseringen i dette projekt kunne være at lave et
vendespil med selve arten Kribensis, men også tilføje f.eks. kokos Skald da de
elsker at bo i det, eller det føde de nu spiser også laver stik.
Et iagttagelsesark hvor det er muligt at skrive ned hvad man
ser og observere eller hvad man bliver optaget af under sine observationer. Ved
den metode er der en god grobund for at kunne starte en positiv dialog med
drengene omkring projektet.
Hej Nico.
SvarSletDewey lagde jo meget vægt på at læreren/pædagogen skulle gøre sig grundige overvejelser over hvilke erfaringer man præsenterede sin målgruppe for, og at ikke alle erfaringer var lige opbyggelige (Dewey, 1938). Bliv derfor ved med at formulere hvilke erfaringer og læring du mener din målgruppe kan få ud af dyreholdet.
I forhold til din stilladsering bliver jeg lidt nysgerrig på hvordan vendespillet fungerede med din målgruppe?
Vh Christoffer