søndag den 24. marts 2024

Dyreholds opgave E (Chris)

Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Både børnene og jeg har allerede nu opnået en del ny viden omkring guppyer. Vi har lært at se forskel på en hun guppy og en han guppy. Vi har også lært at for at få dem til at yngle, så skal der være nogle huler, som ungerne kan gemme sig i. Vi har lært at Gubbyerne kan finde på at spise deres unger. Derudover har vi lært at der skal være en bestemt temperatur i vandet og at der skal være planter i akvariet, samt vi har observeret at Guppyerne, ikke fortrækker ægte planter, frem for kunstige, da de opholder sig lige meget ved begge typer. Vi har også talt meget om hvad Guppyerne spiser og hvor meget lidt de egentlig spiser og hvad der sker med maden hvis man giver dem mere end de kan spise.


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

Jeg synes at der dukker mange etiske spørgsmål op i forhold til, at arbejde med dyrehold som pædagog. Man skal selvfølgelig hele tiden være sikker på at  fiskene har hvad de skal bruge, såsom mad, den rette temperatur, ilt og cirkulation nok i vandet osv. Spørgsmål omkring er det egentlig okay, at vi køber dyr ind, blot for at lave en skole opgave? hvad skal der ske med dyrene efter? Skyller vi dem ud i toilettet? Koger vi dem? eller er vi tvunget til at holde dem og bruge penge på dem, blot for at tilfredsstille nogle undervisere? Er det ok at holde dyr, hvis man ikke kan give dem den opmærksomhed de fortjener?


17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

Dyreholdet giver anledning til almen dannelse, da det lærer børnene at tage ansvar at skulle passe et dyr.

De kommunikative og sproglige færdigheder bliver trænet, og børnene danner viden og interesse for dyre området. De motoriske færdigheder bliver også trænet, da Akvariet skal gøres rent, Maden skal dosseres, planter skal holdes og klippes.

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Et fælles tredje med børnene.

At se hvordan det lille akvarie giver børnene ro og skaber rum til fordybelse.

At se fiskene spise

At se de nye små fisk vokse op.

At se børnene tage ansvar og forpligte sig til det, helt af dem selv.


1 kommentar:

  1. Hej Chris.
    Tak for dit indlæg. Du gør dig nogle gode overvejelser omkring perspektiverne i dyreholdet, og jeg tillader mig at antage at du ser en værdi af dyreholdet ind i pædagogisk praksis i understøttelsen af bl.a. naturdannelsen. Med dine etiske overvejelser peger du også på vigtigheden af at tænke grundigt over hvilke dyr, man vælger at anskaffe. Hjemmehørende arter vil kunne sættes fri igen i deres respektive habitater, mens husdyr vil kunne slagtes som del af et pædagogisk forløb, der omhandler produktion af mad (jf. det materielle elemente i Hartmeyer og Præstholm (2021). Uanset hvad kræver dyreholdet, som du også peger på, etiske overvejelser.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Plantehold (opdatering) 2-4-2024

  Opdatering af plantehold Så blev det tid til at få plantet om eftersom det gik lidt i stå med spirringsprocessen og de forskellige sorter ...